V týmu filmových odborníku, kteří udělili Ocenění Krzysztofa Kieslowskiho za nejlepší scénář polskému scénáři Den Čokolády od Jaceka P. Blawuta z Polska a zvláštní ocenění Ireně Hejdové, působila řada uznávaných filmových osobností. Irena Hejdová tak měla možnost konzultovat svůj scénář například s režisérem a animátorem Marcem Caro, který spolupracoval s Jeanem-Pierrem Jeunetem na filmu Delikatesy nebo s filmovým producentem Robertem Jonesem, za jehož film Obvyklí podezřelí získali Kevin Spacey a scenárista Christopher McQuarrie Oscara.
Hejdová se vyrovnala se ctí s těžkou látkou
„Autorka se vyrovnala s velmi těžkým úkolem přetavit složitou literární látku do srozumitelného a emocionálně působivého filmového scénáře,“ uvedl včera v Cannes při slavnostním předání americký producent a bývalý šéfproducent společnosti 20th Century Fox Sandy Lieberson, který zasedl v týmu porotců soutěže. Scénář Ireny Hejdové porotci dále ocenili těmito slovy: „Autorka při adaptování knihy postupovala velmi odvážně a výsledkem je scénář, který slibuje udržet pozornost publika od začátku do konce. Zároveň se jí podařilo vyvolat ve čtenářích pocit silného ztotožnění se s věrně vykreslenými postavami hrdinů z exotického Mongolska.“ Za strhující román Paměť mojí babičce o ženách tří generací získala spisovatelka Petra Hůlová cenu Magnesia Litera v kategorii Objev roku a zvítězil i v anketě Lidových novin Kniha roku.
Cannes - Vyvrcholení půlročního workshopu
Jednotýdenní program ScripTeastu v Cannes byl vyvrcholením workshopu, na němž se vybraní scenáristé měli možnost od října minulého roku potkávat na individuálních schůzkách s filmovými odborníky, společně se sešli i na filmovém festivalu v Berlíně. „Od začátku spolupráce mi konzultanti doporučovali, abych se osvobodila od literární předlohy, nebála se vypustit některé postavy a soustředila se především na atmosféru, kterou literární předloha nabízí. Na tomto workshopu jsem se o scenáristice naučila tolik jako nikdy předtím,“ říká Irena Hejdová. Účast ve workshopu doporučuje i dalším českým scenáristům a připomíná, že uzávěrka dalšího kola workshopu je už v červenci. „Myslím, že českému filmu podobné mezinárodní zkušenosti chybí a sama jsem teď poznala, jak mohou být prospěšné. Nemluvě o tom, že v jsem rámci ScripTeastu poznala i řadu velmi vlivných osob současné kinematografie,“ dodává Hejdová. Workshop je zaměřen také na umění prezentovat scénáře v průběhu jejich vzniku a celý proces sebou samozřejmě nese i podporu v propagaci na mezinárodním filmovém poli a jejich budoucí realizaci. K té nyní začne směřovat i oceněný scénář. „S touto poslední verzí scénáře teď budeme hledat v zahraničí režiséra,“ naznačuje další osud projektu producent Pavel Strnad z Negativu. „Až najdeme režiséra, začneme řešit financování filmu,“ dodává Strnad.
Hejdová je i autorkou kritikou ceněných Dětí noci
Irena Hejdová se narodila v roce 1977 a pochází z Prahy. V roce 2006 získala Hejdová v rámci Českého lva Cenu Sazky za scénář Děti noci, podle kterého režisérka Michaela Pavlátová natočila stejnojmenný film. Herečtí představitelé Dětí noci Martha Issová a Jiří Mádl získali v roce 2008 herecká ocenění na Mezinárodním festivalu v Karlových Varech. Za scénář Nohama nohoru získala Irena Hejdová cenu RWE a Barrandov studia.
(zdroj: 4press)
(zdroj: bulvar.cz)