Musíte vědět! 5 mýtů o spaní, které jsou podle odborníků naprosto LŽIVÉ!

Sdílej článek:

Určitě tyhle pověry znáte… A kdo ví, možná se jimi i řídíte. Jenže je to hloupost. Pořádná a nesmyslná. Přečtěte si proč.

1. Doženu to o víkendu
Ne, tak to prostě nefunguje. Chybějící spánek rozhodně nejde dohnat tím, že si člověk dva dny v týdnu přispí do oběda. „Když vám chybí spánek, stále bojujete s nedostatkem energie," tvrdí Pete Bils ze společnosti Sleep Number, která se výzkumem spaní dlouhodobě zabývá. Takový způsob spaní podle něj negativně ovlivňuje celý kardiovaskulární systém, takže vaše tělo pak nefunguje správně.

2. Puštěná televize pomáhá usnout
„Televize v pokoji ubližuje hned na tři způsoby. Zaprvé tím často přesouváte spánek na jiné místo, pak také sledování děje často brání usnout a světlo s televize narušuje klid organismu," vysvětluje Bils.

3. Lépe se mi spí s mazlíčkem
Lidé často neodolají svým kočkám nebo psům a často s nimi tráví i celé noci. A dokonce říkají, jak to jejich spánku prospívá. Podle Bilse jde ale opět o omyl. Výzkumy ze Sleep Number totiž ukazují, že lidé při spaní s mazlíčky spí hůř – protože se bojí, aby je nezalehli. „Hodně lidí si to prostě neumí přiznat, ale jejich spánek je díky přítomnosti mazlíčka poznamenaný. Vzbudí je sebemenší podnět, i když ani nedojde k fyzickému kontaktu," říká.

4. Po večerní kávě si můžu jít rovnou lehnout
Podle Bilse je samozřejmě možné, že ve vašem případě tohle tvrzení platí, ale jestli to tak je, tak se moc neradujte. Usínáte totiž zřejmě především proto, že už delší dobu „přetahujete". „Kofein je obecně povzbuzovač, takže když po něm usnete, moc vám ten spánek nedá. Je to stejné, jako když usnete na chvíli po cestě domů, když jedete po propité noci. Nebo jako když srovnáte kvalitní jídlo a fast food. Obojí splní účel, ale jen jedno vám prospěje," tvrdí Bils.

5. Šlofíky škodí…
Je spousta lidí, co bojují s únavou, ale nechtějí si na chvíli zdřímnout, protože jim připadá, že spánek patří jen večeru. Takoví často tvrdí, že kdyby si lehli, už by večer nezabrali. Jenže podle Bilse je to jinak: „Když jinak spíte dobře, krátké odpočinutí vám může jen prospět. Takové spaní pak dokonce zlepšuje náladu, zvyšuje produktivitu a ostražitost."

Sdílej článek:
Autor: Karel Pešta

Doporučené články