Novinka

Přihlaste se k odběru našich novinek ještě dnes!

Zjistit více

Costa Concordia: Prokletý luxus

Sdílej článek:

Jako kdyby se potopilo celé město. Na palubě výletní superlodě Costa Concordia bylo celkem 4231 lidí. Když předminulý pátek začal kolos u italských břehů klesat ke dnu, pro zasvěcené nešlo o žádné překvapení. Lodi už dávno věštili špatný osud.

Vzpomínky na Titanic opět ožily. Téměř přesně po sto letech. Majestátní loď s rozervaným bokem se povážlivě naklání na bok, lidé zoufale hledají volné místo v záchranných člunech, jiní raději skáčou do vody, zatímco další jsou mohutnými přívaly vody uvězněni kdesi v hloubi podpalubí.


Takové drama se odehrálo v pátek třináctého večer u ostrova Giglio nedaleko pobřeží jižního Toskánka. Výletní parník Costa Concordia v hodnotě 12 miliard korun najel na skálu pod hladinou moře a rozpáral si o ni zadní část levoboku. Asi sedmdesátimetrovou trhlinou se dovnitř okamžitě začaly hrnout tisíce litrů vody. Lidé, kteří se chtěli nechat hýčkat luxusem, museli najednou čelit hrozbě smrti. Stejně jako na Titaniku.

#nahled|https://g.denik.cz/56/98/0414_0114165434_0r_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/56/98/0414_0114165434_0r.jpg|Pobřeží ostrova Giglio je samý útes. Jeden z nich poslal luxusní loď Costa Concordia ke dnu.#
#nahled|https://g.denik.cz/56/98/0414_0114159871_0s_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/56/98/0414_0114159871_0s.jpg|Skála zvítězila. V trupu lodi Costa Concordia udělala trhlinu dlouhou 70 metrů.#
Kapitán Francesco Schettino. Údajný hlavní viník nehody.


Přestože byla Costa Concordia o 21 metrů delší a vezla téměř dvakrát tolik lidí, bilance její zkázy není zdaleka tak strašlivá. Zatím je obětí šestnáct, lidé se ale stále ještě pohřešují. Co je to ale proti zhruba 1500 obětem z Titaniku.

Nepovedený křest

O Concordii se už od jejího uvedení do provozu v roce 2006 mluvilo jako o prokletém plavidle. Při křtu, který prováděla česká modelka Eva Herzigová, se lahev šampaňského puštěná na provazu proti boku lodě k údivu všech nerozbila. To je všeobecně považováno za špatné znamení. Že na tom může být něco pravdy, se ukázalo už v roce 2008, kdy plavidlo ve větrném počasí narazilo v sicilském Palermu přídí do přístavních doků. Tehdy se nikomu nic nestalo. Bylo to snad poslední varování, kterému nikdo nevěnoval pozornost?

Křest Concordie. Evě Herzigové se moc nepovedl.

Může za to mumie?

I vyplutí Titaniku provázela řada pochmurných proroctví. V podpalubí prý vezl egyptskou mumii, k níž se měla vázat strašlivá kletba. Jiní zase tvrdili, že pokud se v zrcadle přečte výrobní číslo plavidla, lze číst nápis „No Pope“, volně přeloženo papež neexistuje. To mnozí považovali za vrchol rouhání, které musí stihnout boží trest.


Dalším prokletým plavidlem byla anglická loď Great Eastern, svého času největší parník světa. Na délku měřil 210 metrů, na šířku 25 metrů a uvezl až 2996 pasažérů. Dělníci jej dokončili roku 1859, ale jeho stavbu provázela řada tragédií od těžkých úrazů po vleklé technické problémy. Při první zkušební plavbě vybuchl kotel, což si vyžádalo pět lidských životů. Hlavní konstruktér Isambard Brunel (1806–1859) se nervově zhroutil a krátce nato jej postihla mrtvice.


Při další plavbě do parníku pro změnu vnikla voda a opět umírali lidé. Když se konečně dostal do provozu, zájem veřejnosti byl mizivý. Na první cestě vezl jen čtyřicet odvážlivců. Do cíle ale doplul v pořádku. Přesto se své pověsti nezbavil, a tak jej majitel nakonec přestavěl na nákladní loď, která pak kladla telegrafické kabely mezi Evropou a Amerikou. V roce 1891 byl rozebrán.

Rozmačkán na kaši


Velmi podivné věci se děly také na palubě luxusní lodi Queen Mary, která sloužila od roku 1934 a v roce 1967 se v Kalifornii proměnila v plovoucí hotel a muzeum.


Návštěvníci i personál hotelu dodnes tvrdí, že zde řádí temné síly. A není divu. Přímo v nitru lodě za dobu jejího provozu zemřelo několik stovek lidí. Mnohdy se tak stalo za velmi podivných okolností, při zvláštních a mimořádně tragických nehodách.


Nejčastěji se zde lidé setkávají s hudbou znějící odnikud a s děsivými zvuky, které jako by ani nepocházely z našeho světa. Údajně je slyšet i naléhavé bušení do trupu lodi a ve vypuštěném bazénu šplouchání vody.


Loď má i své přízraky. Na Queen Mary se stal další incident. V červenci 1966 nedlouho před ukončením provozu při běžné zkoušce bezpečnostních prvků se neopatrný zaměstnanec John Pedder (18) pokusil proběhnout zavírajícími se masivními vodotěsnými dveřmi. Jeho odhad mu ale nevyšel a dveře jej rozmačkaly na kaši. Chlapcův přízrak v modré kombinéze se prý v místech dodnes objevuje.

Kajuta hrůzy


Nejstrašnější pověst má ale kabina s označením B340. V roce 1937 tu měl psychicky narušený muž ubít k smrti malou dcerku. V kajutě je podle psychotroniků dodnes velmi negativní energie.


Když se tam dělníci při přestavbě lodě na hotel v roce 1970 pokoušeli natáhnout koberec, našli ho vždy druhý den srolovaný u stěny a jednou byl dokonce přestřižený. Vše se přitom mělo dít za zavřenými dveřmi.


První hosté tam pak vídali zjevení mlhavých postav, slýchali tajemné hlasy, těžce se jim dýchalo a měli pocit, jako by jim něco třáslo postelí. Pokoj se nakonec přestal používat.


Prokletí se podle všeho drží i nástupkyně Queen Mary II, která se v roce 2003 stala největší dopravní lodí světa. Už při její stavbě ve francouzských loděnicích se děla řada jinde nevídaných nehod. Při nastupování do trupu se například propadl můstek s dělníky a 15 z nich zahynulo. Je to všechno jenom náhoda?

Zkáza lodi minutu po minutě

Pátek 13. ledna
19:00 Loď s asi tisíci členy posádky a více než 3000 turisty z více než 60 zemí vyplouvá z přístavu Civita-vecchia u Říma směrem do Savony na severu Itálie.
20:30 Velká část cestujících večeří, další už spí.
20:35 Loď se blíží k pobřeží ostrova Giglio s přírodní rezervací.
21:30 Parník naráží na útes zvaný Scole asi 300 metrů od ostrova.
21:35 Na lodi vypadla elektřina, řada cestujících začíná panikařit.
21:45 Je vyhlášen první poplach.
21:50 Plavidlo se začíná naklánět, v restauracích padají talíře a stoly.
22:00 Část cestujících se pokouší dostat do záchranných člunů. Ženy a děti přednost rozhodně nemají. Kapi-tán se mezitím snaží navést loď co nejvíce k pobřeží.
22:10 Vydán signál k opuštění lodi. Začínají se spouštět záchranné čluny.
22:20 Pobřežní hlídka zahajuje záchranné operace. Mnozí pasažéři skáčou do vody.
23:40 Tehdy prý našli na břehu kapitána Schettina.
Sobota 14. ledna
02:30 Na lodi čeká na evakuaci ještě 300 lidí.
06:00 Záchranáři odvezli z vraku posledního člověka, začíná prohledávání kajut.

#nahled|https://g.denik.cz/56/98/0414_0114295085_0r_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/56/98/0414_0114295085_0r.jpg|Costa Concordia v dobách své slávy#
#nahled|https://g.denik.cz/56/98/0414_2012_01_16_100912_0r_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/56/98/0414_2012_01_16_100912_0r.jpg|Costa Concordia: Luxusní pasáže a restaurace v duchu Atén, Londýna nebo Barcelony. #
#nahled|https://g.denik.cz/56/98/0414_2012_01_16_100520_0r_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/56/98/0414_2012_01_16_100520_0r.jpg|Costa Concordia: Luxusní pasáže a restaurace v duchu Atén, Londýna nebo Barcelony. #
Costa Concordia: Na parníku nechybělo třípatrové divadlo

Costa Concordia ve zkratce

* Postavena v Itálii v roce 2006. Tehdy šlo o největší loď, jakou tam kdy vyrobili.
* Je dlouhá 290 metrů, široká 36 metrů a vysoká 60 metrů.
* Váží 114 500 tun.
* Maximální rychlost je 41 km/h.
* Jejími sesterskými loděmi jsou Costa Serena a Costa Pacifica.
* Patří britsko-americké společnosti Costa Cruises.
* Loď má 13 palub, 1430 kajut a 3780 lůžek.
* O blaho cestujících pečovalo zhruba 1000 členů posádky.
* Nejnižší cena za osmidenní plavbu Středomořím se pohybovala kolem deseti tisíc korun.
* Cestující měli k dispozici 5 restaurací, 13 barů, 4 bazény, tobogán, 5 obřích vířivek, běžeckou dráhu, lázně o rozloze 6000 m², fitness centrum, tělocvičnu, třípatrové divadlo, kino, nákupní centrum nebo kapli, kde se pravidelně sloužily mše.

Sdílej článek:
Autor: Tomáš Mrzena
Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 16 800 Kč Všeobecní administrativní pracovníci Referent majetkové správy. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16800 kč, mzda max. 25330 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Charakteristika vykonávané práce:, "zajišťování správy majetku organizace nebo majetku státu ve vymezené působnosti, jeho nabývání, uchovávání, prodeje nebo jiných forem dispozice,, "zpracovávání podkladů, pro inventarizaci majetku, účastní se fyzické inventarizace, "zastupování na úseku skladového hospodářství , "zajišťování provozu pokladny v působnosti územního odboru včetně evidence pokutových bloků , "zajišťování interní kontroly faktur a čerpání rozpočtu, "k pracovnímu místu se váže povinnost uzavřít dohodu o odpovědnosti k ochraně hodnot svěřených zaměstnanci k vyúčtování, , Způsob kontaktu: životopis zasílat na e-mail. Pracoviště: Hasičský záchranný sbor moravskosl. kraje úz. odb. karviná, Ostravská, ďż˝.p. 883, 733 01 Karviná 1. Informace: Novotná, +420 596 302 401/724 178 641. Výroba - Výroba Vedoucí provozu v ostatních zařízeních 35 000 Kč Vedoucí provozu v ostatních zařízeních Vedoucí provozu - Drůbežárna Semechnice. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt zasláním strukturovaného životopisu na e-mail dzv.rk@unet.cz nebo osobně dle telefonické domluvy., - SŠ, - řidičský průkaz sk. B, - základní znalost práce na PC, - povědomí o systémech kvality (ISO, IFS), - manažerské a řídící schopnosti (vedení provozu 15 - 20 zaměstnanců), - společenská a nekonfliktní osobnost, - časová flexibilita, obchodní schopnosti - komunikace s dodavateli i odběrateli, - spolehlivost, zodpovědnost, systematičnost, ochota vzdělávat se, - smluvní plat + čtvrtletní prémie, - mobilní telefon, služební automobil, zaměstnanencké benefity.. Pracoviště: Džv rychnov nad kněžnou a.s. - semechnice, 518 01 Dobruška. Informace: Tomáš Jedlička, +420 602 646 690. Obchod - Obsluha čerpací stanice Stránčice 26 000 Kč Na čerpací stanici KM Prona u Stránčic na 15. km dálnice D1 na sjezdu na Velké Popovice, přijmu prodavačku. Práce na směny minimálně ve dvojici, denní/noční, krátký/dlouhý týden. Možné i na brigádu.

Doporučené články

Rubriky

Celebrity Nejčtenější celebrity Oblíbené celebrity Cestování Oblíbené destinace Láska a vztahy Zdravý vztah Lechtivé články Příběhy slavných Události slavných Vztahy slavných Recepty Kuchyně pro labužníky Zdravý jídelníček Zajímavosti Zábava a video Pro zasmání Vtipná videa

Keltské horoskopy

Přehled keltských horoskopů Dub   21. 3. (jarní rovnodennost) Topol   1. 5. – 10. 5. … Kaštan   11. 5. – 20. 5. … Jasan   21. 5. – 30. 5. … Habr   31. 5. – 10. 6. … Fíkovník   11. 6. – 20. 6. … Bříza   21. 6. (letní slunovrat) Jabloň   22. 6. – 2. 7. … Jedle   3. 7. – 13. 7. … Jilm   14. 7. – 24. 7. … Cypriš   25. 7. – 4. 8. … Cedr   15. 8. – 24. 8. … Borovice   25. 8. – 3. 9. … Vrba   4. 9. – 13. 9. … Lípa   14. 9. – 22. 9. … Oliva   23. 9. (podzimní rovn.) Líska   24. 9. – 2. 10. … Jeřáb   3. 10. – 11. 10. … Javor   12. 10. – 21. 10. … Ořešák   22. 10. – 31. 10. … Buk   21. 12. (zimní slunovrat)

Západní horoskopy

Přehled západních horoskopů Vodnář   21. 1. – 20. 2. Ryby   21. 2. – 20. 3. Beran   21. 3. – 20. 4. Býk   21. 4. – 21. 5. Blíženci   22. 5. – 21. 6. Rak   22. 6. – 22. 7. Lev   23. 7. – 22. 8. Panna   23. 8. – 22. 9. Váhy   23. 9. – 23. 10. Štír   24. 10. – 22. 11. Střelec   23. 11. – 21. 12. Kozoroh   22. 12. – 20. 1.

Čínské horoskopy

Přehled čínských horoskopů Krysa   1960, 1972, 1984 … Buvol   1961, 1973, 1985 … Tygr   1962, 1974, 1986 … Králík   1963, 1975, 1987 … Drak   1964, 1976, 1988 … Had   1965, 1977, 1989 … Kůň   1966, 1978, 1990 … Ovce   1967, 1979, 1991 … Opice   1968, 1980, 1992 … Kohout   1969, 1981, 1993 … Pes   1970, 1982, 1994 … Vepř   1971, 1983, 1995 …

Partnerské horoskopy

Přehled partnerských vztahů Vodnář   21. 1. – 20. 2. Ryby   21. 2. – 20. 3. Beran   21. 3. – 20. 4. Býk   21. 4. – 21. 5. Blíženci   22. 5. – 21. 6. Rak   22. 6. – 22. 7. Lev   23. 7. – 22. 8. Panna   23. 8. – 22. 9. Váhy   23. 9. – 23. 10. Štír   24. 10. – 22. 11. Střelec   23. 11. – 21. 12. Kozoroh   22. 12. – 20. 1.