Novinka

Přihlaste se k odběru našich novinek ještě dnes!

Zjistit více

Důležité minerály: VÍTE, které tělu nejvíc chybí a co hrozí, když nejsou?

Sdílej článek:

Minerály jsou pro zdraví stejně důležité jako vitaminy. Tělo si je neumí vyrobit samo, proto je přijímáme z potravy a vody. Pokud se ale stravujeme špatně, je i jejich přísun mizivý. Co hrozí, když tělo tyto látky postrádá?

Abychom byli v co nejlepší formě, je třeba si hlídat nejen přísun vitaminů, ale i minerálních látek. Ani bez minerálů totiž tělo nemůže správně fungovat. Jsou důležité pro vývin kostry, metabolismus, pro tvorbu enzymů, hormonů, vitaminů a jiných pro život nezbytných látek. Hrají důležitou úlohu i v prevenci civilizačních onemocnění. Získat je můžeme z jídla, z tekutin nebo potravinových doplňků.

Co je co?
Podle množství, které potřebujeme, dělíme minerální látky na minerály a stopové prvky. Denní potřeba minerálů (vápník, fosfor, sodík, draslík, hořčík, chlor, síra) se pohybuje ve stovkách miligramů až gramů. Stopových prvků (zinek, železo, fluor, jód, chrom, selen, mangan, molybden, měď) tělo potřebuje denně mikrogramy. Kvůli stravovacím neřestem nám ale řada minerálů chybí, jde hlavně o zinek, železo a vápník. Ale pozor! Nebezpečný je i jejich nadbytek. Při nevyváženém množství minerálů hrozí poškození orgánů a tkání. Jejich přísun je proto dobré konzultovat s lékařem nebo s nutričním poradcem.

Vápník na kosti
Vápník je z více než 98 procent uložen v kostech a zubech. Obsahují ho i buňky měkkých tkání a krevní sérum. Spolu s fosforem se podílí na mineralizaci kostí a zubů. V buňce je nezbytný pro přenos signálů a svalovou kontrakci.
Když chybí: Nedostatek se projeví poruchami tvorby kostí, jejich řídnutím nebo odvápněním.
Když přebývá: Nadměrný příjem vede k poklesu stravitelnosti a schopnosti organismu vápník dobírat z tělesných rezerv.
Zdroj: Mléko a mléčné výrobky, tvrdá pitná voda, brokolice, luštěniny, mák, ořechy a potravinové minerální doplňky.
Doporučená denní dávka: 800 mg

Železo na krev
Železo je nezbytné pro tvorbu červených krvinek, účastní se transportu kyslíku, je součástí hemoglobinu a myoglobinu. Je přítomno i v enzymech.
Když chybí: Nedostatek se projevuje chudokrevností, poruchami sliznice v ústech, snížením výkonnosti.
Když přebývá: Nadměrný příjem železa je vzácný.
Zdroj: Využitelnost železa je vyšší ze živočišných zdrojů, nižší z rostlinných. Největším zdrojem je červené maso a masné výrobky.
Doporučená denní dávka: 14 mg

Zinek na imunitu
Zinek je nezbytný pro správnou funkci řady enzymů a je součástí oční duhovky. Ovlivňuje metabolismus bílkovin, sacharidů a regulaci imunitního systému. Má vliv na činnost varlat a vaječníků.
Když chybí: Zpomalení růstu, špatná funkce pohlavních orgánů, poškození kůže, nehtů, vypadávání vlasů.
Když přebývá: Nadbytek způsobuje anemie a poruchy trávení.
Zdroj: Luštěniny, ořechy, semena slunečnice a dýně, kvasnice, maso a vejce.
Doporučená denní dávka: 10 mg

Hořčík na nervy
Hořčík je významným prvkem upravujícím funkce vně i uvnitř buněk. Je důležitý v regulaci metabolismu živin, jakými jsou cukry, tuky i bílkoviny. U metabolismu cukrů dokáže zvýšit množství energie, které z nich tělo získává. Kromě metabolismu ovlivňuje i průběh svalové kontrakce a elasticitu svalových vláken. Udržuje v dobré kondici nervovou soustavu a kardiovaskulární systém. Působí proti vzniku trombů (krevních zátek), protože snižuje shlukování trombocytů.
Když chybí: Mezi projevy nedostatku patří hlavně neurologické příznaky jako bolesti hlavy, migrény, je narušena schopnost soustředění, jsou přítomny závratě. Typické jsou nervově-svalové obtíže.
Když přebývá: Nevolnost, zvracení i průjem, nízký krevní tlak, poruchy srdečního rytmu, změna nálady spojená se skleslostí, slabostí, nechutenstvím. Mohou se objevit dýchací obtíže.
Zdroj: Ananas, brokolice, eidam, červené víno.
Doporučená denní dávka: 300 mg

Sdílej článek:
Autor: Jitka Janoušková

Doporučené články

Rubriky

Celebrity Nejčtenější celebrity Oblíbené celebrity Cestování Oblíbené destinace Láska a vztahy Zdravý vztah Lechtivé články Příběhy slavných Události slavných Vztahy slavných Recepty Kuchyně pro labužníky Zdravý jídelníček Zajímavosti Zábava a video Pro zasmání Vtipná videa

Keltské horoskopy

Přehled keltských horoskopů Dub   21. 3. (jarní rovnodennost) Topol   1. 5. – 10. 5. … Kaštan   11. 5. – 20. 5. … Jasan   21. 5. – 30. 5. … Habr   31. 5. – 10. 6. … Fíkovník   11. 6. – 20. 6. … Bříza   21. 6. (letní slunovrat) Jabloň   22. 6. – 2. 7. … Jedle   3. 7. – 13. 7. … Jilm   14. 7. – 24. 7. … Cypriš   25. 7. – 4. 8. … Cedr   15. 8. – 24. 8. … Borovice   25. 8. – 3. 9. … Vrba   4. 9. – 13. 9. … Lípa   14. 9. – 22. 9. … Oliva   23. 9. (podzimní rovn.) Líska   24. 9. – 2. 10. … Jeřáb   3. 10. – 11. 10. … Javor   12. 10. – 21. 10. … Ořešák   22. 10. – 31. 10. … Buk   21. 12. (zimní slunovrat)

Západní horoskopy

Přehled západních horoskopů Vodnář   21. 1. – 20. 2. Ryby   21. 2. – 20. 3. Beran   21. 3. – 20. 4. Býk   21. 4. – 21. 5. Blíženci   22. 5. – 21. 6. Rak   22. 6. – 22. 7. Lev   23. 7. – 22. 8. Panna   23. 8. – 22. 9. Váhy   23. 9. – 23. 10. Štír   24. 10. – 22. 11. Střelec   23. 11. – 21. 12. Kozoroh   22. 12. – 20. 1.

Čínské horoskopy

Přehled čínských horoskopů Krysa   1960, 1972, 1984 … Buvol   1961, 1973, 1985 … Tygr   1962, 1974, 1986 … Králík   1963, 1975, 1987 … Drak   1964, 1976, 1988 … Had   1965, 1977, 1989 … Kůň   1966, 1978, 1990 … Ovce   1967, 1979, 1991 … Opice   1968, 1980, 1992 … Kohout   1969, 1981, 1993 … Pes   1970, 1982, 1994 … Vepř   1971, 1983, 1995 …

Partnerské horoskopy

Přehled partnerských vztahů Vodnář   21. 1. – 20. 2. Ryby   21. 2. – 20. 3. Beran   21. 3. – 20. 4. Býk   21. 4. – 21. 5. Blíženci   22. 5. – 21. 6. Rak   22. 6. – 22. 7. Lev   23. 7. – 22. 8. Panna   23. 8. – 22. 9. Váhy   23. 9. – 23. 10. Štír   24. 10. – 22. 11. Střelec   23. 11. – 21. 12. Kozoroh   22. 12. – 20. 1.