Novinka

Přihlaste se k odběru našich novinek ještě dnes!

Zjistit více

Jak se vyhnout přehřátí organismu?

Sdílej článek:

Pozor! Tropické třicítky přinášejí i zdravotní rizika. Nebezpečí v podobě úpalu, úžehu či dehydratace hrozí všem věkovým kategoriím. Na co si dávat pozor a jaká je první pomoc?

Ve dnech, kdy teploty dosahují třiceti i více stupňů Celsia je nejdůležitější nevystavovat se dlouhodobě přímému slunečnímu záření. To platí nejen na pláži, ale třeba i v rozpálených ulicích města nebo v kabině automobilu. Ve vedrech je nezbytné dodržování pitného režimu, což opět platí nejen na koupalištích, ale i v pracovní době. Pokud totiž tělo začne kvůli nadměrnému pocení ztrácet vodu, hrozí dehydratace. Ta se projevuje bolestmi hlavy, snížením výkonnosti, špatnou koncentrací, ztrátou chuti k jídlu, zácpou, častější infekcí močových cest, ospalostí či podrážděností. Pokud ztráta vody přesáhne osmi procent, může dehydratace způsobit až úmrtí.

Kolik bychom toho měli vypít?

„Určit dostatečné zavodnění organismu je možné celkem jednoduše. Pokud je moč světle žlutá a chodíme močit zhruba každé 2 až 3 hodiny, je hydratace v pořádku. Další možností je kontrola tělesné hmotnosti. Rychlé změny tělesné váhy, v řádu hodin nebo dní, jsou způsobeny výhradně vodními přesuny, nikoli hubnutím či tloustnutím," upozorňuje přednosta Centra individuální péče Všeobecné fakultní nemocnice Praha Zdeněk Vilikus. Takže člověk by třeba po tréninku měl pít tolik, aby se během asi dvou až tří hodin dostal na hmotnost, kterou měl před tréninkem či pracovním výkonem.

„Člověk průměrného vzrůstu, vážící kolem 75 kilo, by měl denně vypít zhruba 3 litry tekutin, a to jak ve formě nápojů, tak ve formě potravy. Při teplém počasí se více potíme a potřeba tekutin může vzrůst až na 4 až 5 litrů," tvrdí lékař. O dehydrataci hovoříme tehdy, klesne-li množství vody v těle o 2 procenta tělesné hmotnosti, což u výše zmíněného člověka představuje 1,5 l tekutin.

Jaké tekutiny jsou NEJ?

Nejvhodnější jsou slabě nebo středně mineralizované neochucované minerálky. Pokud sáhneme po silně mineralizované minerálce, ta se doporučuje ředit vodou v poměru 1:1. Díky nízkému obsahu minerálních látek je vhodná pro každodenní konzumaci i balená voda (například z pramenu Lucka). Nejméně vhodné jsou sladké limonády. V horku je možné popíjet i vlažný čaj. Ale pozor! Čaje neobsahují žádné minerály. Pokud nás tedy čeká déletrvající fyzická námaha, měli bychom počítat s tím, že s potem v těle ubudou i minerální látky. Bylinkové čaje zase zvyšují pocit hladu a urychlují trávení. Nejsou proto vhodné pro osoby bojující s nadváhou. Stále více odborníků se proto přiklání k pití obyčejné vody. Máme ji doma vždy čerstvou a ihned při ruce. A s kapkou citronové šťávy poskytne příjemné osvěžení. O „kohoutkovou" si navíc můžete říct už i v restauracích (po celé republice ji nabízí bezmála 600 restauračních zařízení). K mání je tam buď zdarma, nebo za symbolickou cenu.

Úpal versus úžeh

K úpalu se dopracujeme tehdy, pokud organismus není schopen pomocí termoregulace odvést z těla dostatečné množství tepla. Tělo se jednoduše přehřeje! Tělesná teplota pak může překročit až 40 stupňů C, a tím poškodit různé orgány. Projevuje se bolestí hlavy, zvýšenou teplotou až horečkou, zrychleným tepem, poklesem krevního tlaku, mdlobami, nevolností, svalovými křečemi, suchou kůží bez potu. Úpal se může skončit až otokem mozku. Příčinou je pobyt v horkém, vlhkém a dusném prostředí, nedostatečný pitný režim či nesprávně zvolené oblečení. Přispět k němu může i porucha štítné žlázy. Vyšší riziko vzniku úpalu je u dětí, seniorů, lidí s onemocněním srdce nebo u obézních.

Úžeh si můžeme přivodit pobytem na přímém slunci. Kvůli tomu dochází k podráždění mozku a mozkových plen. Projevuje se bolestí hlavy, závratěmi, poruchami srdečního rytmu a krevního tlaku. Pacient může i zkolabovat!

První pomoc

V obou případech je do příjezdu lékaře nutné snížit u pacienta tělesnou teplotu na 38,5 °C. Nejrychlejším řešením je studená koupel, sprcha a obklady. Postiženého je třeba ihned přesunout do chladnější místnosti nebo do stínu.

Jak se tomu všemu vyhnout?

Vyhýbejte se pobytu venku d době od 11:00 do 15:00 hodin.

V parnech noste vzdušné, světlé oblečení z přírodních materiálů, které dobře odvádí pot. Nezapomeňte na pokrývku hlavy.

Pijte, i když nemáte pocit žízně! Láhev s pitím mějte vždy při ruce.

Vyhýbejte se alkoholu a kofeinu. Odvádějí totiž vodu z těla.

Častěji odpočívejte.

Omezte těžká jídla. Dopřávejte si spíš lehké saláty a ovoce.

Sdílej článek:
Autor: Redakce
Řemeslné práce - Zaučíme – práce v interiérech 27 000 Kč Přijmeme a zaučíme na stěrkování stěn a podlah v interiéru. Klidná a nenamáhavá práce na HPP po Praze a okolí. Mzda dle šikovnosti a času 28.000-38.000 Kč hrubého (cca 22-28 čistého). Nástup možný ihned. Více info ve firmě "AB Parket", Soběslavská 9, Praha 3 - Vinohrady, 130 00 nebo na telefonu viz kontakt níže. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 19 000 Kč Řidiči nákladních automobilů (kromě tahačů) Řidič sil. vozidla. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Řidič sil. vozidla - vzdělání nižší střední odborné. Pracoviště Pekárna Srnín. Rozvoz pekařských výrobků na linkách. Podmínkou je řidičský průkaz sk. C + profesní průkaz výhodou. Prac. poměr na dobu neurčitou, prac. úvazek plný, prac. doba jednosměnná. Nástup ihned. Mzda 19.000,-- - 25.000,-- Kč hrubého, 5 týdnů dovolené, 13. a 14. plat, stravné. Kontakt: telefonicky od 8:00 do 14:00h personální oddělní 380 701 018, personalni@kiii.cz.. Pracoviště: K iii, spol. s r.o.- pekárna srnín, 381 01 Český Krumlov 1. Informace: Ivana Tenklová, +420 380 701 018. Služby - Kadeřník/ce 20 000 Kč Hledáme kadeřnici do salónu Kadostyle poblíž zastávky metra Pražského povstání. Možnost pronajmutí křesla s částečnou klientelou, brigádně.. Záleží na domluvě. Přijmeme i kadeřnice po škole. Více informací na telefonním čísle. Budeme se na Vás těšit.

Doporučené články

Rubriky

Celebrity Nejčtenější celebrity Oblíbené celebrity Cestování Oblíbené destinace Láska a vztahy Zdravý vztah Lechtivé články Příběhy slavných Události slavných Vztahy slavných Recepty Kuchyně pro labužníky Zdravý jídelníček Zajímavosti Zábava a video Pro zasmání Vtipná videa

Keltské horoskopy

Přehled keltských horoskopů Dub   21. 3. (jarní rovnodennost) Topol   1. 5. – 10. 5. … Kaštan   11. 5. – 20. 5. … Jasan   21. 5. – 30. 5. … Habr   31. 5. – 10. 6. … Fíkovník   11. 6. – 20. 6. … Bříza   21. 6. (letní slunovrat) Jabloň   22. 6. – 2. 7. … Jedle   3. 7. – 13. 7. … Jilm   14. 7. – 24. 7. … Cypriš   25. 7. – 4. 8. … Cedr   15. 8. – 24. 8. … Borovice   25. 8. – 3. 9. … Vrba   4. 9. – 13. 9. … Lípa   14. 9. – 22. 9. … Oliva   23. 9. (podzimní rovn.) Líska   24. 9. – 2. 10. … Jeřáb   3. 10. – 11. 10. … Javor   12. 10. – 21. 10. … Ořešák   22. 10. – 31. 10. … Buk   21. 12. (zimní slunovrat)

Západní horoskopy

Přehled západních horoskopů Vodnář   21. 1. – 20. 2. Ryby   21. 2. – 20. 3. Beran   21. 3. – 20. 4. Býk   21. 4. – 21. 5. Blíženci   22. 5. – 21. 6. Rak   22. 6. – 22. 7. Lev   23. 7. – 22. 8. Panna   23. 8. – 22. 9. Váhy   23. 9. – 23. 10. Štír   24. 10. – 22. 11. Střelec   23. 11. – 21. 12. Kozoroh   22. 12. – 20. 1.

Čínské horoskopy

Přehled čínských horoskopů Krysa   1960, 1972, 1984 … Buvol   1961, 1973, 1985 … Tygr   1962, 1974, 1986 … Králík   1963, 1975, 1987 … Drak   1964, 1976, 1988 … Had   1965, 1977, 1989 … Kůň   1966, 1978, 1990 … Ovce   1967, 1979, 1991 … Opice   1968, 1980, 1992 … Kohout   1969, 1981, 1993 … Pes   1970, 1982, 1994 … Vepř   1971, 1983, 1995 …

Partnerské horoskopy

Přehled partnerských vztahů Vodnář   21. 1. – 20. 2. Ryby   21. 2. – 20. 3. Beran   21. 3. – 20. 4. Býk   21. 4. – 21. 5. Blíženci   22. 5. – 21. 6. Rak   22. 6. – 22. 7. Lev   23. 7. – 22. 8. Panna   23. 8. – 22. 9. Váhy   23. 9. – 23. 10. Štír   24. 10. – 22. 11. Střelec   23. 11. – 21. 12. Kozoroh   22. 12. – 20. 1.