Novinka

Přihlaste se k odběru našich novinek ještě dnes!

Zjistit více
NOVINKA UŽ TO VÍŠ? NE? TAK SE PŘIHLAS A ODEBÍREJ! ODEBÍRAT ×

Pravda o cholesterolu

Sdílej článek:

Když se řekne cholesterol, většina znás se zděsí. Vždyť je nebezpečný, škodlivý, nežádoucí! Jeho ukládání do stěn tepen skutečně vede krozvoji aterosklerózy atím srdečním acévním chorobám, jako je infarkt či mrtvice. Málokdo ale ví, že cholesterol ve správném množství má pro tělo zcela zásadní význam.

Vejdete se?

Celkový CH l do 5,0 mmol/l
LDL l do 3,0 mmol/l
Triglyceridy l do 2,0 mmol/l
HDL l nad 1,0 mmol/l

Kde se bere?

Cholesterol (CH) je látka tukové povahy, která je součástí každé naší buňky. Tělo siho vyrábí samo vjátrech, ato vtakovém množství, které potřebuje kudržení všech důležitých funkcí (viz. Kde cholesterol pomáhá). Bohužel značným zdrojem CH jetaké potrava živočišného původu(maso, mléko, vejce). Touto cestou bychom neměli přijmout víc než 300 mg za den. Zvýší-li se přísun CH potravou, utlumí se jeho produkce vjátrech, anaopak. Tím se vtěle udržuje jeho potřebná hladina. Pokud ale soustavně adlouhodobě přijímáme potravu bohatou na živočišné tuky, ochranný systém selže atělo je zaplavováno cholesterolem zobou zdrojů. CH se pak usazuje vcévních stěnách azvyšuje riziko infarktu nebo mozkové mrtvice. Příjem živočišných (nasycených) tuků je proto třeba omezit anahradit je prospěšnými nenasycenými mastnými kyselinami.

Rozdíl je vhustotě

Přestože CH není tuk vpravém slova smyslu, jako tuk se chová. Patří do rodinylipidů akcílovým buňkám je transportován krví uvnitř částic, jejichž obal je složen zlipidů aproteinů, tzv. lipoproteinů. Lipoproteiny se liší různou hustotou, která je dána poměrem nerozpustných lipidů arozpustných proteinů. Čímméně proteinů, tím více lipidů atím jehustota menší. Cholesterol snízkou hustotou se jmenuje Low Density Lipoprotein – LDL ajeho úkolem je roznášet cholesterol, kterého je často díky tučné amasité stravě více než zdrávo, zjater do těla. Proto se mu říká „špatný“. Naproti tomu High Density Lipoprotein – HDL mávíce proteinů než lipidů,vyšší hustotu ajeho úkolem je cholesterol sbírat ztkání apřenášet ho zpět do jater, kde je přeměněn na žluč avyloučen stolicí. Tím hladina CH vkrvi klesá. Proto je HDL tak prospěšný aříká se mu „hodný“. Důležitější než celkový cholesterol je proto správný poměrLDL aHDL, přičemž platí, že čím nižší LDL avyšší HDL, tím lépe.

Jak zvýšit HDL asnížit LDL

- Denně jezte hodně čerstvého ovoce, zeleniny acelozrnných výrobků. Rostlinná vláknina na sebe ve střevě váže cholesterol avyplavuje ho ztěla stolicí.

#nahled|https://g.denik.cz/56/02/poch1_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/56/02/poch1.jpg|Máte vysoký LDL? Omezte živočišné tuky a vsaďte na zeleninu a ovoce.#

Zařaďte do svého jídelníčku nepražené anesolené ořechy (kromě arašídů) asemínka, protože obsahují nezbytné nenasycené mastné kyseliny astopové prvky. Jedna lžíce konopného semínka denně vám dodá více esenciálních mastných kyselin Omega 3 aOmega 6 než velká porce rybího masa, navíc videálním poměru 1:3. Semínko je dále bohaté na aminokyseliny včetně všech 8 esenciálních adůležité minerály avitaminy jako vápník, železo, hořčík avitamin E.

* Kpřípravě jídel používejte řepkový, panenský olivový nebo slunečnicový olej.
* Pravidelně cvičte. Denně byste měli zvládnout aspoň 30 minut rychlé chůze.
* Alkohol pijte pouze vmalých dávkách (0,3 l piva nebo 150 ml vína nebo 40 ml
40% alkoholu za den).
* Zanechte kouření, které výrazně poškozuje cévy asrdce. Ijedna cigareta denně zvyšuje riziko infarktu myokardu. Škodlivé je ipasivní kouření.

Co omezit

Maso: Ilibové maso obsahuje tuky aneměli byste ho jíst častěji než třikrát týdně. 100 g libového vepřového nebobílého kuřecího obsahují asi 69 mg CH. Kuřecí maso tmavé ho má dvojnásobek anejvíce CH je ve vnitřnostech, zejména vmozečku (2200 mg na 100 g). Jezte raději libové bílé maso, upravované bez kůže anejlépe bez tuku (grilované, opražené na suché pánvi, vařené, dušené). Rybí maso je dovoleno – itučné (obsahuje prospěšné omega-3 mastné kyseliny).Vyhněte se sádlu, salámům, párkům apaštikám.
Mléko amléčné výrobky: Nebezpečné jsou nasycené tuky vplnotučných mléčných produktech – zmrzlinách, krémech azejména vsýrech. Menším zlem jsounízkotučné mléčné výrobky, jogurty, kefíry, tvaroh. Omezit byste měli také máslo, které obsahuje 230 mg CH na 100 g, avejce, zvlášť žloutek, který má 1260 mg na 100 g.
Dále škodí: Smažená jídla, chipsy, výrobky zbílé mouky, mnoho soli, cukr alevné sladkosti. Máte-li chuť na sladké, dejte si čerstvé nebo sušené ovoce (neslazené, nesířené), slaďte medem nebo stévií, bílé pečivo nahraďte celozrnným amísto chipsů si dejte třeba nepražené mandle.

Velké je dobré

Částice HDL aLDL se mohou vyskytovat ve dvouvelikostech, tedyjako „velké“ a„malé“. Vědci nedávno objevili, že nositeli velkých částic HDL iLDL jsoudlouhověcí lidé, hlavně ženy, aže tato vlastnost je částečně dědičná. Utěchto jedinců, adílem iujejich potomků je nižší výskyt kardiovaskulárních chorob, vysokého tlaku adalších poruch lipidového metabolismu. Velké částice LDL zřejmě hůře pronikají do cévní stěny, což brání rozvoji aterosklerózy, avětší HDL efektivněji „zametají“ cholesterol ztěla do jater.

Kde cholesterol pomáhá

* Je součástí všech buněčných membrán, kterým zaručuje polopropustnost
* Je výchozí látkou pro tvorbu žluči, která umožňuje trávení tuků
* Je stavebním materiálem pro tvorbu steroidních hormonů, jejichž prostřednictvím reguluje hladinu krevního cukru atlaku, podílí se na tvorbě svalové tkáně, ovlivňuje sexuální funkce apodporuje nervový systém.


Víte že: Průměrná hladina cholesterolu u Evropanů se dle WHO pohybuje od 5,16 mmol/l avýše?

Sdílej článek:
Autor: Kateřina Šmídová

Doporučené články

Rubriky

Celebrity Nejčtenější celebrity Oblíbené celebrity Cestování Oblíbené destinace Láska a vztahy Zdravý vztah Lechtivé články Příběhy slavných Události slavných Vztahy slavných Recepty Kuchyně pro labužníky Zdravý jídelníček Zajímavosti Zábava a video Pro zasmání Vtipné videa

Keltské horoskopy

Přehled keltských horoskopů Dub   21. 3. (jarní rovnodennost) Topol   1. 5. – 10. 5. … Kaštan   11. 5. – 20. 5. … Jasan   21. 5. – 30. 5. … Habr   31. 5. – 10. 6. … Fíkovník   11. 6. – 20. 6. … Bříza   21. 6. (letní slunovrat) Jabloň   22. 6. – 2. 7. … Jedle   3. 7. – 13. 7. … Jilm   14. 7. – 24. 7. … Cypriš   25. 7. – 4. 8. … Cedr   15. 8. – 24. 8. … Borovice   25. 8. – 3. 9. … Vrba   4. 9. – 13. 9. … Lípa   14. 9. – 22. 9. … Oliva   23. 9. (podzimní rovn.) Líska   24. 9. – 2. 10. … Jeřáb   3. 10. – 11. 10. … Javor   12. 10. – 21. 10. … Ořešák   22. 10. – 31. 10. … Buk   21. 12. (zimní slunovrat)

Západní horoskopy

Přehled západních horoskopů Vodnář   21. 1. – 20. 2. Ryby   21. 2. – 20. 3. Beran   21. 3. – 20. 4. Býk   21. 4. – 21. 5. Blíženci   22. 5. – 21. 6. Rak   22. 6. – 22. 7. Lev   23. 7. – 22. 8. Panna   23. 8. – 22. 9. Váhy   23. 9. – 23. 10. Štír   24. 10. – 22. 11. Střelec   23. 11. – 21. 12. Kozoroh   22. 12. – 20. 1.

Čínské horoskopy

Přehled čínských horoskopů Krysa   1960, 1972, 1984 … Buvol   1961, 1973, 1985 … Tygr   1962, 1974, 1986 … Králík   1963, 1975, 1987 … Drak   1964, 1976, 1988 … Had   1965, 1977, 1989 … Kůň   1966, 1978, 1990 … Ovce   1967, 1979, 1991 … Opice   1968, 1980, 1992 … Kohout   1969, 1981, 1993 … Pes   1970, 1982, 1994 … Vepř   1971, 1983, 1995 …

Partnerské horoskopy

Přehled partnerských vztahů Vodnář   21. 1. – 20. 2. Ryby   21. 2. – 20. 3. Beran   21. 3. – 20. 4. Býk   21. 4. – 21. 5. Blíženci   22. 5. – 21. 6. Rak   22. 6. – 22. 7. Lev   23. 7. – 22. 8. Panna   23. 8. – 22. 9. Váhy   23. 9. – 23. 10. Štír   24. 10. – 22. 11. Střelec   23. 11. – 21. 12. Kozoroh   22. 12. – 20. 1.

Vážení čtenáři,

náš web ŠÍP přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění našich novinek - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr novinek i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT