Lidé vyskakovali za jízdy
Tehdy ještě vedla tramvajová trať z Ústí nad Labem do přilehlé obce Telnice, kde v půl páté odpoledne vyhlížela skupina lidí svůj spoj. Měli za sebou hezký den a těšili se domů.
Když tramvaj přijela, všichni nastoupili a vydali se k městu. Sice se museli trochu zmáčknout, ale nikdo v tom neviděl problém.
V prudkém klesání se však plně obsazená tramvaj začala nekontrolovatelně rozjíždět a nabírala stále větší rychlost. Řidič se podle svědků snažil brzdit i s použitím písku, který sypal na koleje, ale marně.
Mezi lidmi vznikla panika, někteří se pokoušeli vyskočit za jízdy, jiní se jen pevně drželi a doufali, že vše dobře skončí. Tragédie vyvrcholila na Bukově, kde souprava uháněla už rychlostí kolem 70 kilometrů v hodině a blížila se k zatáčce. V ní se tažný motorový vůz nejprve postavil jen na dvě kola, pak vykolejil a narazil do sloupu elektrického vedení. Vlečný vůz se vymrštil na další tramvaj, která stála na vedlejší koleji.
Následky tragédie byly hrozivé. V troskách našlo okamžitou smrt 19 pasažérů, dva cestující zemřeli cestou do nemocnice a devět osob podlehlo těžkým zraněním o něco později. Kromě toho záchranáři napočítali ještě dalších 76 lidí s různě vážnými šrámy. Dodnes jde o nejhorší tramvajovou nehodu u nás a podle všeho i v Evropě.
Za vše mohly špatné brzdy
Pět dní po tragédii se konal hromadný pohřeb obětí tragédie. Akce se změnila v celonárodní smuteční pouť, na kterou přišlo až 30 tisíc lidí.
Příčina havárie dodnes vyvolává dohady, ale všeobecně se soudí, že neštěstí způsobilo selhání brzd, k němuž přispělo přetížení tramvaje v prudkém klesání.
Trať z Telnice do Ústí byla zrušena v roce 1955, poslední ústecká tramvaj pak vyjela roku 1970. Velmi se změnilo i místo nehody. Nyní je tam velký kruhový objezd. V roce 2007, po dlouhých 60 letech od nehody, vznikl v jeho blízkosti památník se jmény všech 30 obětí.
(tom)